Jumat, 25 Februari 2011

BERKELIT

Khauf ra’jaku mengejar cintaMu, ya…Allah

Tak segempita pemberianMu ………padaku

Kau limpahi aku dengan berjuta kemudahan

Kau ilmui aku dengan selangit pengetahuan

Kau fahamkan aku dengan berlapis kebenaran

Kau sejahterakan aku dengan berrangkai kenikmatan

Namun tak jua aku berlari menuju haribaanMu

Malah melangkah dengan gontai seakan tiada daya

Dan berkelit aku dengan alasan tiada waktu

Seruan tuk mendekatMu terhenti di telinga dan terhela

Tilawahku tersendat bercecer-cecer

Oleh alasan kerja yang menyibukkan

Sempurnakan tartil dan hikmat terasa penat

Wirid pagi petangku bagai lampu pijar

Tiada asa tiada rasa, hambar tak hadir ke jiwa

Shaum sunnahku masih berhenti sebatas keinginan

Infaq sedekahku terbata-bata bagai tanpa keikhlasan

Jangankan jihad, sedikit amal menuntut banyak pahala

Mengapa “berkelit” terus mengungkung memburu

Bukankah neraka jahanam itu sungguh mengerikan

Bukankah Surga firdaus nan indah itu jadi dambaan

Bukankah berjumpa denganNya tlah jadi impian

…………………………………………………..

Hampiri Dia, dapatkan curahan cintaNYa….

Sujud padaNya, agungkan asma-asmaNYa

Genapkan dikalbu, rapatkan dalam jiwa.

Rasakan keteduhan berada dekat denganNy

0 komentar:

Posting Komentar